Føj til favoriter

FAQ

Hvordan booker vi flere værelser?

Hvis I ønsker at booke flere værelser, så skal I booke via www.bestillingsformular.dk. Hvis I er flere end 6 personer, så  kan I ikke rejse med alle rejseselskaber, hvis I vil have garanti for at alle rejser sammen. Kontakt os inden I booker flere værelser.

Betaling med VISAkort

Rejser der koster mere end EUR 3.300 kan ikke betales med Visakort, fordi der maks. må hæves kr. 25.000 på et Visakort. I kan næsten altid betale via en bankoverførsel.

Ingen gratis fortrydelsesret

Der er ingen gratis fortrydelsesret ved køb af rejser. En bookning kan udelukkende annulleres mod betaling af et større afbestillingsbeløb (minimum 20-70 % af rejsens pris).

Børn og eget pas

Alle børn skal have eget pas; uanset alder. Det er ikke nok at være indskrevet i forældrenes pas.

Pas gyldig 6 måneder efter hjemkomst

Jeres pas skal være gyldigt (ikke udløbet) og for- og efternavn skal stemme overens i passet og i bestillingen. At mellemnavnet ikke er med eller ikke stavet helt på rejsebekræftelsen gør ikke noget. Vær opmærksom på, ved rejse til lande uden for EU skal passet ofte være gyldigt i 6 måneder efter hjemkomsten. Check evt. kravene på www.um.dk (udenrigsministeriets hjemmeside).

Hvem har de bedste børnerabatter ?

Det godt betale sig at tjekke priserne hos alle selskaber, som udbyder en given rejse. Årsagen hertil er, at vort system først viser de rejseselskaber, som har den billigste voksenpris...men de dårligste børnerabatter. Der kan derfor godt betale sig at betale lidt ekstra for de voksne, hvis børnene får store børnerabatter. Følgende rejseselskaber har normalt de bedste børnerabatter:

De bedste rejseselskaber med børnerabatter:
Schauinsland Reisen (ikke Schauinsland Dynamisch)
Alltours (uden -X)
ITS (ikke Indi ITS)
Jahn Reisen
ETI (Express Travel International)

Andre gode rejseselskaber med børnerabatter:
FTI (ikke X-FTI)
Neckermann Reisen (ikke XNEC)
1-2FLY
TUI
Öger Tours

Anbefalede rejseselskaber til grupper (mere end 6 personer)

Hvis I ønsker at bo i mindst 2 boligenheder (f.eks. 2 familier á 4 personer i hver sin appartement) eller er mere end 6 personer, så anbefaler vi, at I søger efter rejser fra følgende rejseselskaber:
(I "skal" bestille via bestillingsformularen; dvs. ikke direkte på Internettet).

Kontakt os inden bestilling. Klik her for at foretage en bestilling af flere værelserBestillingsformular.

De bedste rejseselskaber:
Schauinsland Reisen (ikke Schauinsland Dynamisch)
Alltours (uden -X)
ITS (ikke Indi ITS)
Jahn Reisen
ETI (Express Travel International)
Meiers Weltreisen

Andre gode rejseselskaber til grupper:
D.A. Ferntouristik
FTI (ikke X-FTI)
Neckermann Reisen (ikke XNEC)
1-2FLY
TUI
Öger Tours


Gode lavprisselskaber som maks. 6 personer kan bestille hos ?

Alle følgende selskaber er lavprisselskaber:

X-FTI
Schauinsland Dynamisch
Vtours
ByeBye
JT Touristik
5vorFlug Mixx
Ferien
Dertour XDER
Alltours-X

Flyvetider er altid med forbehold for ændringer

Flyvetiderne er altid med forbehold for ændringer. Ændringerne kan være få minutter, men vi har I enkelte tilfælde oplevet ændringer i flyvetiderne på 8-12 timer.Flyveruten er også altid med forbehold for ændringer.

Vulkansky / Statsansatte strejker (Force Majeure) ?

Hvis en Force Majeure (f.eks. en "vulkansky" eller arbejdsnedlæggelse hos statsansatte flyveledere; dvs. ikke ansatte hos privatejede flyselskaber) gør, at I ikke kan komme hjem som planlagt, så skal I forvente selv at skulle betale 50 % af de nye flybilletters pris samt alle omkostninger til indkvartering og forplejning. Kontakt jeres forsikringsselskab ved hjemkomst vedrørende erstatning (udbetaling af diæter), hvis I selv har haft omkostninger. Vi fraskriver os ethvert ansvar i relation til de omkostninger I kan have pga. Force Majeure.

Hvornår modtager vi billetterne ?

Det er meget forskelligt fra rejseselskab til rejseselskab, hvordan og hvornår I modtager jeres billetter. Nogle rejseselskaber fremsender billetter pr. mail og andre pr. post. Normalt afsendes billetterne fra Tyskland senest 8 dage før afrejse. I mange tilfælde modtages billetter derfor først 3-4 dage før afrejse. Hvis I ikke har modtaget billetterne senest 3 dage før afrejse, så venligst ring til os på tlfnr.: 29 12 34 90. Husk at have jeres TIS-nr. klar (står øverst i de mails I modtager). Hvis vores danske hotline ikke svarer, så venligst kontakt vores tyske hotline på 0049 991 29 67 69139, og sig at I ikke har modtaget billetterne (husk at have TIS-nr. klar). Billetterne vil herefter blive lagt til side til jer i Hamborg Lufthavn. I får at vide, hvor I kan afhente billetterne.

Hvis I bestiller senere end 10-12 dage før afrejse, så skal billetterne normalt afhentes i Hamborg Lufthavn.

Hamborg Lufthavns adresse ?

Flughafen Hamburg GmbH
Flughafenstr. 1-3
22335 Hamburg
Deutschland

Er en bestilling bindende ?

Ja, når rejseselskabet har godkendt bestillingen er den bindende for jer og rejseselskabet. I kan kun mod betaling af et afbestillingsgebyr på min. 20-70 % annullere aftalen. Afbestillingsgebyrets størrelse afhænger af rejseselskab samt antal dage indtil afrejse. Rejseselskabet kan som udgangspunkt ikke annullere rejsen. Det er oftest billigere for jer, at ændre afrejsedatoen end at afbestille rejsen. Det er dog ikke alle rejseselskaber der tilbyder, at I kan ændre afrejsedato.

Bekræfter rejseselskabet modtagelsen af vores betaling ?

Nej, I modtager ingen bekræftelse fra rejseselskabet. I modtager derimod en rykker, såfremt rejseselskabet ikke har registreret modtagelsen af jeres betaling.

Æ, Ø eller Å i jeres navne ?

Æ, Ø og Å skal helst ikke bruges ved bestilling af en rejse. Vi anbefaler at I skriver Æ som "Ae", Ø som "Oe" og Å som "Aa". Kik evt. nederst i jeres pas (den blå linie), hvordan jeres navne staves. Værd opmærksom på ved bestilling, at der først skal angives Efternavn (Name) og derefter For- og mellemnavne (Vorname).

Er transport til og fra hotellet inkluderet (transfer) ?

Ja, medmindre der klart og tydeligt står at transfer ikke er inkluderet. I kolonnen "Leistung" under hvert hotel, skal der stå OT (Ohne Transfer), hvis transfer ikke er inkluderet. For de mest besøgte destinationer, som f.eks.: Tyrkiet, Bulgarien, Grækenland, Mallorca, Portugal, Gran Canaria, Tunesien og Ægypten har vi kun set ophold, hvor transfer er inkluderet. Følgende destinationer har normalt ikke inkluderet transfer: Italien, Barcelona og Østrig.

Er mad om bord inkluderet ?

Som udgangspunkt nej på kort- og mellemlange strækninger (op til 6-7 timers flyvning). På oversøiske flyvninger (langdistance) er mad og få drikkevarer ombord på flyet normalt inkluderet.

Hvor lang tid før afrejse skal vi være i lufthavnen ?

Vi anbefaler, at I ankommer 2 timer før afrejse.

Hvordan står vi stillet, hvis rejsebureauet/travianet GmbH går konkurs ?

I Tyskland har de en lignende ordning som den danske. I er dækket af den tyske rejsegarantiordning. I modtager sammen med rejsebekræftelsen en Sicherungsschein, som sikrer jer pengene retur, hvis rejseselskabet går konkurs samt at I får dækket nødvendige omkostninger til hjemtransport (Sicherungsschein SKAL medbringes under rejsen), hvis I allerede er på ferie. (Hvert rejseselskab hæfter maks. for 110 mio. EUR (ca. kr. 800 mio.). Det er en obligatorisk ordning (et krav at rejseselskabet skal være tilmeldt). Reglerne findes i det tyske pakkerejsedirektiv - BGB § 651k. Tilbagebetalingen kan dog tage 12-15 måneder og I skal selv deltage aktivt med at indsende en skadesanmeldelse til forsikringsselskaber. Vi hjælper jer selvfølgelig hermed, hvis I ønsker hjælp.

Vedr. Visa-betaling og "Last-minute"-rejser

Vedr. Visakort: Hvis jeres rejse koster mere end EUR 3.300, så kan I ikke betale med Visakort, fordi der maks. må hæves kr. 25.000 på et Visakort (ca. halvdelen af de præsenterede rejseselskaber modtager visakortbetalinger). 
Husk at I maks. kan hæve kr. 25.000,- på jeres Visakort (i udlandet inkl. betaling af rejsen til det tyske rejseselskab) i løbet af 30 dage. Hvis I på vores hjemmeside f.eks. køber en "Last-minute"-rejse til kr. 17.000,- hos et tysk rejseselskab (10 dage før afrejse), så har I kun mulighed for at hæve i alt kr. 8.000,- på dette visakort, imens I er på ferie. Medbring derfor evt. kontanter hjemmefra.

Hvor lang tid skal passet være gydigt ?

I EU er det normalt OK, at passet blot er gyldigt indtil I er kommet hjem igen. Uden for EU kan der være krav om, at passet skal være gyldigt indtil 6 mdr. efter hjemkomsten. Alle børn skal have eget pas. Ved indrejse i Dubai må I ikke have et israelsk stempel i jeres pas. Læs mere en reglerne på Udenrigsministeriets hjemmeside (vælg land i oversigten).

Medicin med på ferie ?

Spørg jeres lokale apotek, hvis I er i tvivl. Apoteket kan udstede et pillepas, hvis det er nødvendigt.

Hvad med vaccinationer ?

Vi anbefaler, at I bliver vaccineret, hvis I rejser udenfor EU; f.eks. Ægypten, Tunesien og Dubai. Læs mere på følgende link.

Visum til Ægypten ?

Turistvisum (et klistermærke) købes for ca. 25 EUR pr. person ved ankomst til Ægypten. Normalt tager guiderne mod jer før I får bagagen udleveret. Guiderne har ofte klistermærkerne (turistvisum) med.

Hurghada/Marsa Alam kontra Sharm El Sheikh ?

Hurghada og Marsa Alam har generelt mere børnevenlige strande end i Sharm El Sheikh. I Hurghada og Marsa Alam bliver vandet normalt langsomt dybere og dybere (som vi kender det ved Vesterhavet i Danmark). I Sharm El Sheikh er der ofte koraller ved kysten - som ikke må betrædes. Derfor er der ofte en badebro hen over koralrevet. Når badebroen ophører kan I springe i vandet (ofte 5 meter dybt). Sharm El Sheikh er fantastik, hvis I kan lide at snorkle og/eller dykke.

Er en medrejsende gravid ?

Normalt er der ingen restriktioner ved afrejse indtil 12 uger før forventet termin. Vi anbefaler dog, at I gør opmærksom på, at en gravid deltager (ved bestillingen), således at evt. restriktioner kan blive afklaret.

Hvad skal vi gøre, hvis bagage bliver skadet eller forsvinder ?

Meget sjældent sket det, at bagage bliver beskadiget eller er forsvinder. Hvis dette skulle ske for jer, så skal I straks fortælle dette til lufthavnspersonalet. I må ikke forlade bagageudleveringsområdet, før at I har anmeldt skaden, og fået et bevis herpå. Hvis I har forladt lufthavnen inden skaden opdages, så er det nærmest umuligt at få skaden betalt af flyselskabet.

Er I et rejsebureau ?

Nej, vi er ikke et rejsebureau eller formidler. Vi viser udelukkende rejserne for de tyske rejseselskaber. Dvs. at bestillingen (den juridiske aftale) bliver indgået mellem jer og det tyske rejseselskab eller jer og formidleren: Travianet GmbH, Stadtfeldstraße 16, D-94469 Deggendorf, www.travianet.de). Læs evt. mere om rejsebetingelserne her.

Hvilke rejsebureauer vil I især anbefale at rejse med ?

Schauinsland Reisen (ikke Schauinsland Dynamisch)
Alltours (uden -X)
ITS (ikke Indi ITS)
Jahn Reisen
ETI (Express Travel International)
Meiers Weltreisen

Hvordan kan vi betale ?

De fleste rejseselskaber tilbyder betaling med f.eks. VISAkort og/eller Mastercard.
Rejser der koster mere end EUR 3.300 kan ikke betales med Visakort, fordi der maks. må hæves kr. 25.000 på et Visakort.
En del andre selskaber tilbyder kun bankoverførsel. Forhør evt. jeres bank om, hvordan I foretager overførsel til en udenlandsk bankkonto. Alternativt kan I bede banken om at betale beløbet. Dette tager de normalt et gebyr for (forvent et gebyr omkring kr. 200,- for denne service).

Kan vi få tilsendt rejsekataloger ?

Nej desværre. Vi har ingen rejsekataloger.

Kan vi få tilsendt duty free (toldfrit salg) kataloger ?

Nej desværre. Ingen tyske rejseselskaber (eller flyselskaber) udsender kataloger med toldfrie varer. I kan udelukkende købe toldfrit, hvis I rejser udenfor Europa.

Hvad skal vi gøre, hvis vi er utilfredse med værelset eller hotellet ?

I skal hurtigst muligt gøre hotellets personale eller guiden opmærksom på, hvad I er utilfredse med. De har herefter mulighed for at flytte jer til et andet værelse eller evt. et andet hotel. Ved flytning til et andet hotel i en bedre kategori kan der påløbe en egenbetaling.

Hvordan håndteres en evt. klage ?

Heldigvis modtager de rejseselskaber vi samarbejder med kun ganske få klager; dog har vi gjort os nogle erfaringer hermed, som vi gerne vil gøre jer opmærksom på.

HUSK: Inden en klage evt. kan give jer ret, så skal I give guiden besked om, hvad det er I er utilfredse med, således at rejseselskabet har en reel mulighed for at afhjælpe det, I er utilfredse med. Hvis I ikke er tilfredse med guidens løsning, så gør guiden opmærksom herpå, således at guiden ikke tror, at I er tilfredse med guidens løsning/svar. Det absolut bedste for jer vil være, at der findes en løsning mens I er på ferie, således at der efterfølgende ikke bliver brug for at igangsætte en klageproces. Spørg evt. guiden om I kan blive flyttet til et andet hotel/værelse; evt. mod egenbetaling, hvis flytningen er til en bedre kategori af hotel eller værelse. 

Det er vores erfaring, at såfremt rejseselskabet/guiden ikke vedkender sig problemet/manglen mens I er på hotellet/ferien, så er det meget svært efterfølgende at få medhold i en klage. Kort sagt: Det er nærmest spild af tid at klage, hvis ikke guiden/rejseselskabet vedkender sig manglen, mens I er på hotellet/ferien.

En evt. klage skal sendes direkte til rejseselskabet inden 1 måned efter hjemkomsten. Vi sørger gratis for en oversættelse af jeres klage fra dansk til tysk. I klagen skal I gøre opmærksom på, at I ønsker en økonomisk kompensation; gerne hvor meget i EUR eller procent af rejsens pris. Alle voksne deltagere skal underskrive klagen (når den er oversat til tysk). Samtidigt er det en god ide, at tage billeder på rejsemålet af det I er utilfredse med samt at have nogle vidner (andre gæster). Rejseselskabets navn og adresse fremgår af fremsendte rejsebevis. Rejseselskabet behandler herefter klagen; hvilket tager 4-6 uger. Størrelsen af jeres kompensation beregnes ud fra "Frankfurter-tabellen", som er en standard for beregning af kompensation. Vi (www.rejserfratyskland.dk) har INGEN indvirkning på, hvilken kompensation rejsebureauet beregner sig frem til. 

Hvis I er utilfredse med rejseselskabets afgørelse på klagen, findes der ikke et Pakkerejseankenævn i Tyskland, så I skal via de tyske domstole for eventuelt at få en anden afgørelse. Det er især grundet en eventuel domstolsafgørelse, at I skal have en dokumentation (f.eks. billeder) af det I er utilfredse med.

Hvor meget må bagagen veje ?

I må medbringe 20 kg. bagage pr. person samt 5 kg. håndbagage (Maks. mål for håndbagage: længdexbreddexhøjde: 55x40x23 cm. (summen må ikke overstige 115 cm).

Må en barnevogn medtages ?

Ja, og I skal ikke orientere rejseselskabet herom.

Er der en baby-/barneseng på værelset ?

Ja, hvis I medbringer et barn under 2 år, så står der normalt en baby-/barneseng på værelset, når I kommer frem. Skulle denne mangle, så venligst giv hotellets reception besked om, at I ønsker en baby-/barneseng.

Må en kørestol medtages ?

Ja. I skal orientere rejseselskabet (eller evt. os) om målene på kørestole (højde*brede*dybde) samt vægt. Hvis I ønsker personlig hjælp til at blive transporteret ud til flyet eller fra flyet til bagageudleveringen, så skal I også orientere rejseselskabet herom.

Må golfudstyr medtages ?

Ja, mod ekstra betaling. Prisen varierer pr. flyselskab. I gennemsnit tager flyselskaberne ca. 50 EUR pr. person.

Hvad med forsikringer ?

I har brug for de samme forsikringer som hvis I rejser med et dansk rejseselskab. Vi anbefaler at I enten tegner en årsrejseforsikring hos jeres nuværende forsikringsselskab eller bestiller en forsikring, når I booker rejsen. Hvis I rejser uden for Europa (f.eks.: Tyrkiet, Tunesien og Ægypten), skal I være opmærksom på, at det gule sygesikringsbevis ikke dækker. Der anbefaler vi, at I aldrig rejser uden for Europa uden forsikring. Forhør jer evt. hos jeres eget forsikringsselskab. Husk altid at sige til jeres forsikringsselskab, at rejsen påbegyndes i Danmark; dvs. fra det tidspunkt i forlader jeres bopæl. Danske forsikringsselskaber dækker oftest kun, hvis rejsen påbegyndes fra Danmark. Det gør rejsen også, når I f.eks. kører i bil fra jeres bopæl til Hamborg.

Restbetaling trækkes ikke på den aftalte dato ?

Hvis f.eks. at jeres restbeløb skal trækkes automatisk fra jeres VISAkort (Maks. 3.300 EUR) den 20. i en måned, så kan I først se at betalingen er foretaget ca. 5 dage efter; dvs. ca. den 25. i den pågældende måned.

Til forsiden med rejser.